Základní škola, Most, Obránců míru 2944, příspěvková organizace Do školy s radostí Základní škola s třídami s rozšířenou výukou hudební a výtvarné výchovy

Hodina s prevencí

28. 11. prožili všichni žáci naší školy hodinu s prevencí. Zařazení této hodiny do výuky bylo součástí našeho celoročního plánu primární prevence.

Naší snahou je snížit zvýšený počet případů výskytu elektronických cigaret a tabákových výrobků na půdě naší školy. Usilujeme o informovanost našich žáků v oblasti sociálních sítí a jejich bezpečnost v kyberprostoru.

Hodina s prevencí byla tedy zaměřena na problematiku návykových látek a kyberšikanu.

Kde se co dělo?

5. A, 5. B - Věnovali jsme se sociálním sítím, zhlédli jsme video o kyberšikaně. Děti jmenovaly sociální sítě, které znají a používají. Zamýšlely se nad otázkami: "Co žákům sociální sítě přinášejí? Co se jim může v kyberprostoru stát? Jak se bránit? Co dělat v případě nějakého nebezpečí?" Na závěr hodiny žáci jmenovali a zapisovali, co dobrého jim na druhou stranu sítě, internet přináší. Téma „V síti“ zpracovali výtvarně.

3. B - Při hodině prevence p. učitelka dětem položila otázku, co si představují pod pojmem kyberšikana. Děti své odpovědi psaly na tabulku. Poté si své názory vyslechly. Pomocí brainstormingu vyvodily definici pojmu „kyberšikana“. Žáci poté zhlédli video na YouTube - kyberšikana (Zkroť net), kde vše bylo dobře vysvětlené, byly nabídnuty možnosti řešení. Děti na závěr hodiny u deseti příkladů rozhodovaly, zda jde o kyberšikanu a svá rozhodnutí zdůvodňovaly.

4. B - Povídali jsme si o kyberšikaně, pustili jsme si dvě videa a rozebírali různé situace.

7. C – Třída se věnovala problematice návykových látek. Zhlédli jsme výukové video Návykové látky, děti měly připravené obrázky na jednotlivá témata a ve skupinách nebo dvojicích připravovaly plakátky k problematice, kterou si vybraly. Po ukončení práce své výtvory prezentovaly. V závěru proběhla krátká diskuze.

7. B - Dnes jsme se zabývali tématem kyberšikany. Hodnotili jsme její příčiny a druhy. Děti pracovaly ve skupinkách, hodina byla vedena formou diskuze.

6. B - Žáci nejprve zhlédli spot zaměřený na šikanu a kyberšikanu. Poté formou brainstormingu charakterizovali kyberšikanu. S pomocí prezentace se dozvěděli o druzích šikany a následně zařazovali příklady situací, které jsou, či nejsou kyberšikanou. Závěrem byli informováni, jak se zachovat a na koho se případně obrátit, pokud by se v prostoru sociálních sítí necítili bezpečně.

7. A - V hodině měl připravenou prezentaci o návykových látkách Jakub Nedbal. Třída debatovala hlavně o nikotinových sáčcích a elektronických cigaretách - o jejich účincích a nebezpečí.

3. A – Děti zhlédly video „Šikana na internetu“ na ČT edu. Video žáci následně rozebírali.

2. B - Zabývali jsme se tím, jaké komunikační prostředky děti používají. Pracovali jsme formou pracovního listu, následně jsme diskutovali v komunitním kruhu, seznámili jsme se s pojmy šikana, kyberšikana. Zjišťovali jsme, jaké zkušenosti děti na sociálních sítích mají, zda znají pravidla slušné komunikace.

9. B + 6. A – 9. B Byla rozdělena do skupin a každá skupina se naše mladší spolužáky snažila zaujmout jinou aktivitou, která byla věnována problematice návykových látek. Děti z 6. A zhlédly připravenou prezentaci s následnými otázkami, vyplňovaly osmisměrku, v které byly ukryty pojmy související s prevencí, pracovaly s kartičkami, které zvedaly místo odpovědí ANO/NE na otázky týkající se tabákových výrobků. V závěru si zahrály „Kahoot“.

6. C - V rámci hodiny "Hodina s prevencí" jsme si povídali o návykových látkách. Rozdělili jsme si je na legální a nelegální. Žáci byli aktivní a vyprávěli příběhy ze svého okolí.

8.A - Žáci si připravili pro spolužáky prezentace na téma návykové látky. Seznámili jsme se i s legálními návykovými látkami, i nelegálními. Na konci hodiny jsme hodnotili kvalitu prezentací. 

PTA/PTB -  Celá tato plánovaná hodina proběhla zajímavou a hravou formou . Cílem bylo, aby se děti snažily zhodnotit chování vlastní i druhých. Aby věděly, kdy je třeba se obracet na dospělého o pomoc. Důležité je také, aby si uvědomovaly důsledky špatných a dobrých činů a aby věděly a včas poznaly, co je nebezpečné a škodlivé.

Děti zhlédly 3-5 minutové situační animované příběhy z cyklu „Ježkovy voči“ (Cizí lidé, Nebezpečné hry, Hrdinou snadno, Respekt). Po každém dílu proběhlo povídání o problematice související s příběhem.

Mluvili jsme i o nebezpečí, které na nás číhá na internetu a sociálních sítích. Také jsme si připomněli nebezpečí, které nám hrozí při nevhodných hrách na pc.

Pak doplňovaly smajlíky k obrázkům v pracovním sešitě. Pracovní list tematicky navazoval na rozhovory a příběhy. List měl nadpis „Aby nám tu bylo krásně“.

Pak jsme si zahráli hru SPRÁVNĚ - ŠPATNĚ...děti odpovídaly na otázky k tématu tak, že  zvedaly lístečky =ZELENÝ -ano, správné chování; ČERVENÝ-ne, stop, špatné chování.

Odměnou dětem byly drobnosti, které nám poslal tatínek Alexe Zápotockého, povoláním hasič. Šlo o omalovánky, obrázky s čísly integrovaného záchranného systému a  rozvrhy hodin. Tímto panu Zápotockému moc děkujeme.

Hodina prevence se povedla a děti z obou přípravných tříd si ji užily hravým způsobem a tím si z nich i dost zapamatovaly, jak se ukázalo při lístečkové hře SPRÁVNĚ-ŠPATNĚ. Za obě přípravné třídy - Šárka Kodetová

Školní metodička prevence

Mgr. Irena Fleissnerová

Den s prevencí


Starší články:


27.04.2024
Za čistší Most
Ve čtvrtek 11. 4. 2024 jsme, třídy 5. A a 5. B, navštívily sběrný dvůr v Mostě. Ukončily jsme tak výukový program „Odpady a jejich dopady“, který jsme plnily už od listopadu roku 2023 v souvislosti se zahájením kampaně „Pro čistší Most“.   V listopadu nás navštívily paní lektorky z Ekocentra Most, …
24.04.2024
Den Země
Dne 24.dubna se u nás na škole slavil Den Země. Akce byla připravena pro celý druhý stupeň.  Žáci 9.B si připravili stanoviště pro nižší ročníky po celém areálu naší školy.  Žáci z ostatních tříd vyplňovali pracovní listy podle videí a sledovali naučná videa o Dni Země. Dozvěděli se velmi zajímavé…
24.04.2024
Ředitelské volno, přerušení činnosti školní družiny
Vážení rodiče, dle § 24 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání), po projednání se zřizovatelem, bude ve čtvrtek 2. 5., pátek 3. 5. a pondělí 6. 5. 2024 z provozně technických důvodů uděleno žákům školy ředitelské volno. Podle …
19.04.2024
Výstava Zlatý řez 2024
18.4. – 10. 5. 2024 2. patro Magistrátu města Mostu   Je to již 12 let, kdy jsme naposledy uspořádali výstavu nejzajímavějších výtvarných prací žáků naší školy. Po delším hledání vhodných výstavních prostor nám umožnil výstavu uspořádat náš zřizovatel v budově Magistrátu města Mostu. Veřejnost si…
17.04.2024
Výsledky volby členů Školské rady
Vážení, vysledky voleb členů Školské rady, které proběhly v termínu od 8. do 12. dubna 2024, jsou zveřejněny na elektronické úřední desce. Děkuji všem za účast při volbě. Blažej Grznár, ředitel školy
Zobrazit všechny novinky